Natuurbescherming

Tafart

Active Member
Staff member
Interview Omar Louzi:

Lange tijd was het milieu in Marokko geen serieus onderwerp van gesprek. Toch dreigt er een ecologische ramp als men niets doet. De verwoestijning neemt gestaag toe. Watervoorraden worden steeds schaarser. Bossen worden gekapt en nauwelijks vervangen door nieuwe. Zeldzame dieren verdwijnen in snel tempo. Winst op koste termijn ten koste van de natuur lijkt de overhand te nemen. Veel oude kennis gaat verloren als gevolg van de verwaarlozing en de ontvolking van het Marokkaanse platteland.

Wie is hier verantwoordelijk voor? Waarom doet niemand iets? En zijn er serieuze alternatieven om een ramp te voorkomen? In het volgende gesprek gaat Omar Louzi in op zijn initiatief. Hij heeft onlangs een eigen organisatie opgericht. Hierbij probeert hij een nieuw concept te vinden waarin natuur en cultuur evenveel aandacht krijgen. Hoe is het om in Marokko aan de marge van het politieke spectrum actief te zijn op het gebied van milieu en mensenrechten?

Compleet interview op deze site:
www.souss.nl/RUBRIEKEN/Milieu/OmarLouzi.htm
 
In een reactie op een ander forum stelde iemand dat dieren ook rechten hebben in Islam.
Mooi om te horen. Aleen zijn er nog wel dingen om te verbeteren!
Oorspronkelijk bericht staat hier: http://www.ouarzazate.nl/forum/viewtopic.php?t=7588

-----------------------------
Een reactie hierop:

Bedankt voor dit mooi verhaal. Het enige minpunt is dat er te weinig zelfkritiek in zit om echt vooruitgang te boeken. Om te beginnen kent Islam zelf een jaarlijkse traditie waarbij dieren worden geslacht. Deze traditie zou in de tijd van de profeet Abraham zijn ontstaan die een lam aan God moest opofferen ipv zijn zoon. De manier waarop de dieren worden behandeld en geslacht is al jaren een discussiepunt in de kringen van dierenbescherming.

Daarnaast worden sommige dieren in de Islam openlijk gediscrimineerd. Varkens worden afgeraden omdat ze onrein zouden zijn. Maar het probleem is dat er meer rassen en soorten varkens bestaan. Welke ras of soort bedoelt Islam hiermee? Verder worden zwervende honden ook als onrein gebrandmerkt. In de steden en dorpen in Marokko lopen uitgemergeld en mishandelde honden, katten, muilezels en lastdieren rond. Sommige diersoorten worden verhandeld of moeten mensen op straat vermaken: www.souss.nl/RUBRIEKEN/Milieu/BerberAap.htm

In de curriculum vitae van scholen, universiteiten, in de media, op straat en thuis in Marokko is discussie over natuur- en dierenbescherming een onbekend fenomeen. Het niveau van kennis over de natuur is zeer laag. En natuur- en dierenbescherming is bij de meeste onbekend. Er bestaat - voor zover ik weet – ook geen wetgeving die het verbiedt om dieren te mishandelen, te verhandelen of de natuur te beschadigen. (Particuliere) instellingen die voor dieren moeten zorgen zijn er niet of nauwelijks. De weinige natuurbeschermers die er bestaan vertellen over hun frustraties tijdens hun werk bij het bewust maken van mensen van de verdwijning van bossen, diersoorten en het mishandelen van (huis)dieren: www.souss.nl/RUBRIEKEN/Milieu/OmarLouzi.htm

Het positieve aan dit soort berichten is dat er nu misschien aandacht ontstaat voor de dierenbescherming, zij het vanuit een sterk door religie gekleurde visie op mens en natuur. Het is alsof dieren verschil kunnen zien bij een goede behandeling door een Moslim en een goede behandeling door een niet-Moslim. Je hoeft namelijk helemaal geen Moslim te zijn om mededogen met dieren te hebben. Slecht en kwaad zijn universeel en staan los van godsdienstigheid. Moslim of niet doet er eigenlijk niet aan toe. Daarnaast zijn de beste en goed georganiseerde natuurbeschermers nog altijd niet-Moslims. Zij zijn het die Moslims in onze tijd bewust hebben gemaakt van dieren- en natuurbescherming dankzij contacten voortvloeiend uit de immigratie.

Als laatste nog even dit: de beelden van die vreselijke mishandeling zijn niet juist gekozen. Om de boodschap van het bericht relevanter voor de Marokkaanse lezer te maken kun je beter beelden van mishandelde dieren in Marokko gebruiken. Bovendien suggereert het plaatsen van die vreselijke beelden dat dierenmishandeling alleen bij niet-Moslims voorkomt. Het is alsof dat soort mishandelingen bij ons niet voorkomen omdat wij zogenaamd al 14 eeuwen regels hebben, regels - als je die al regels kunt noemen - die overigens nooit tot concrete oplossingen in de praktijk hebben geleid! Kortom de keuze van de beelden is discutabel en de conclusie van het betoog is een beetje triomfantelijk: wij zijn beter dan anderen! Dat is maar de vraag!
 
Even vanuit een cultureel oogpunt, ik heb gehoord dat het plus minus 50 jaar geleden het anders gesteld was met de omgang van dieren in Tamazirt zowel eigen vee als wilde dieren in het woud/bergen.
Voor vee en muildieren daar werd heel goed voorgezorgd elke dag gekamd, gewassen, herders floten op hun fluit melodien en zongen met de kennis dat dit goed voor het vee is en opbrengst(kwaliteit) aan melk zo ook voor het gras waar gegrazen werd. Dit zie je vandaag de dag weinig terug. Bij ons was er vroeger een overvloed aan vis [forel] daar is niets meer van over, de grootste rivier Tassawt in ons regio die uitmond bij Sraghna is droog, echt een ramp!
Het zijn niet alleen de Apen die bedreigd worden in Ouzoud, ook de ahwash en twee andere [haways & gnawa] lokale muziek-dans soorten dreigen met uitsterven. De dieren die voorkomen in Amazighsprookjes zijn straks nergens te bekennen in de werkelijkheid.
 
Back
Top