TAḌA AZAYKU N TMESMUNIN TIMAZIGHIN
ALGHU
Gh tizi lli gh ar ukan sul tferrak tenbad’t s tjemma3in n ‘‘ tawnekt n uzerf d izerfan n ufgan’’ d iwennan n usbughlu n tmazight, yuki ukan sul ukuray f inamurn n tmazirt-negh gh kraygat tasga.
Tizi lli gh issak°ay lmexzen midden s teghrart ad sghuyyun gh iswak f unughn ittuskarn f ureqqas n imuslemn, ar tzayad tawnekt gh tnefgurin d tukksiwin, ar tzayad gh watig n tghawsiwin n tudert, tak° f inawwurn d imghuzn d ineqquma ighran ighaman bla tawwuri ar neqqan ixfawn-nsn, tssedru inuh’yutn, tsenghubu tugdut tamttit.
Mgal uya, ura teskar amya fad ad ilin inamurn gh ufra ula ad ddern tudert ighudan gh ur illa uz’lad’ d th’eggart, ffir n 50 n useggas. Amedya aneggaru iga-t az’d’am d ughruc lli s yuki lmexzen f imezdaghn n Ayt Uwrir, lli ffaghnin s tsukt gh yat twada inmalan n ufra, adday ittwangha yan u3rrim gisn gh ugharas-ns s ugadz (ssuq), ifl ed tamghart d yan igigl; ur isker lmexzen amya fad ad ittyamaz’ walli t inghan, abla ghar akuray d tewda d tin imughan lli gh enn iqqen mennaw inamur isghuyyun f uzerf d tidett.
Ar ghilad urta jju tlla tmazight gh ddustur, mkelli ran inamurn n tmazirt-ngh gh gan imazighn d imagdayn. Amz’en akkw isertanen n ufasi ula win uz’elmad’ afus, myiwisn kun yan s tgharast-ns ad bbin agharas i usutur-ad n umussu amazigh. Rnu-as masd isuturn yad’n zud ad tili tmazight gh usmal d imassn n uz’ersell d teghdemt d imassn akk° n tenbad’t, ur jju tt gisn tiwi, tnexxel-tn. Amma tinmel d usslemd n tmazight, ila tabbayd’art, ar ittiwrri tigherdin: idlisn ur llin, aswir wiss krad’ ura gis ttughra tmazight, tizi nna as ittufkan tedrus nit adelli, ar tt ukan sul segrujjumn, igh ar gis ur saqqran kra yad’n, d usilgh ura ittuskar i isalmadn gh tizi-ns d s ghkelli s ed iqqan a t ig.
Assaghn (ismawn) imazighn ar ukan sul ttukkasn i tarwa n imazighn, tag°i tenbad’t ad tn tzemmim gh ilkennacn, zud win IDIR, AMAZIGH, d wiyyad’ yad’nin. Ghikann ula gh berra n Lmeghrib, ur gis njemn, acku ura tn ttajjant lqunsoliyat ad fkin assaghn imazighn i tarwa-nsn, irint a fellasn sbezzizn wiyyad’ meqqar tn ur rin.
Urta jju ttufkant turakin i tmesmunin ittuskarn fad ad sewwurint, mkelli asn t ifka uzerf, ayelli immalan masd tawnekt ura tsekar s ayelli ittinin id’risn n uzerf-ns ula win imeqqnen d tetggarin timad’lanin.
S ghikad, ar nttinin i ugdud amerruki ula imagdayn n umad’al is:
- nzawr tuzz’irt d tsertit n ughruc lli s ittrar lmexzen f isuturn d n inamurn d tghuyyit n imazighn f izerfan-nsn fad ad kkisn tah’ggart d uz’lad’ d laz’ d tek°mamt ittwaggen i wawal d tussna-nsn;
- ra enn bahra neg tuggas-ngh, nernu i tzemmar-negh, nessuds tamunt-ngh fad ad neg tmi i uz’d’am d unexxel d urur f tesga lli s ran ad gin taghamt-ngh gh tmazirt-ngh. S umgal, nemmumi h’uma ad nesker anawn yad’n n tghensa fad ttyakazn izerfan n imazighn gh kraygat tamnad’t g tmurt-ngh, tettyakaz tmazight, tili gh tedbalin n tenbad’t kra gant;
- nra ad yili yan uswingem amaynu f tgharast n tewwuri d uswingem n umussu amazigh*; nggani marra imeghnasn imagdayn imazighn ad siggeln, msasan ed f ubrid yad’n n tghensa d unmilli.
Timesmunin timazighin n Tad’a Azayku
imunen g igiwr n Mirlleft (Tiznit)
ass n 12/03/2006
azwul*: ABDERRAHIM CHHAIBI
LE COLLECTIF AZAYKU DES ASSOCIATIONS AMAZIGHES
COMMUNIQUE
Les dernières évolutions de la situation sociale, économique, politique et culturelle, par leur gravité, viennent démentir les slogans officiels et les discours de l’Etat et du gouvernement sur "l’Etat de droit" et "la promotion de la question amazighe".
En faisant descendre des masses pour manifester contre les caricatures de la publication danoise, le makhzen tente vainement, en exploitant le sentiment religieux, de distraire la population des hausses de prix et des augmentations des impôts ainsi que la répression des travailleurs, des mineurs et diplômés en chômage qui en arrivent au suicide collectif, ce qui aggrave l’injustice et les inégalités sociales.
La marche pacifique d’Ayt Ourir est réprimée dans la violence et une dizaine de citoyens ont été arrêtés et emprisonnés pour la seule et simple raison qu’ils ont dénoncé, au coté de leurs concitoyens, l’assassinat d’un des leurs, un jeune homme marié et père d’un enfant, et l’absence de sécurité, de même que la marginalisation et la hogra qui, après 50 ans de "l’indépendance", continuent à frapper la région.
Des années après la création d’une institution censée promouvoir et développer l’amazighe, la situation de tamazight, langue, identité, culture et civilisation, est loin de s’améliorer. La réalité de l’amazighité ne cesse au contraire de reculer, démentant tous les discours officiels, de gauche et de droite. Elle toujours absente de la constitution, des mass médias, de l’administration et même à l’école elle régresse avec une autre année blanche pour la 3e année du primaire.
Le bras de fer du makhzen continue sa pression sur l’action associative amazighe, par le refus de livrer les récépissé aux associations telles Iz’uran à Lakhssas, Az’ett’a amazigh i Tnamurt, et bien d’autres et par l’interdiction de leurs activités et l’intimidation des militants amazighes.
Par ailleurs, les heureuses mères et les heureux pères voient leur joie gâchée et leur liberté et leur droit fondamental bafoués et violés par l’interdiction des prénoms qu’ils ont choisis à leurs enfants. C’est le cas de IDIR et de AMAZIGH, et bien d’autres. Le plus étrange c’est que cette malédiction poursuit même les marocains de l’étranger qui se voient interdire les prénoms amazighes de leurs enfants au près des consulats du Maroc.
Nous annonçons enfin à l’opinion nationale et internationale que*nous:
- dénonçons la répression et la terreur dont sont victimes les habitants d’Ayt Ourir et nous réclamons que la justice soit rendue à la famille de la victime et que les détenus soient libérés*;
- réclamons la levée de l’interdiction qui frappe les prénoms amazighes dans le respect des droits garantis par les chartes internationales ratifiées par l’Etat marocain*;
- revendiquons la reconnaissance et l’intégration de l’amazighité dans toutes ses composantes dans toutes les institutions étatiques*;
- appelons les forces démocratiques amazighes de faire preuve de dynamisme et de créativité en vue d’élaborer de nouvelles conceptions et de nouvelles stratégies de travail et d’organisations.
Par*:
Les associations amazighes de Tad’a Azayku
réunies à Mirlleft (Tiznit)
Le 12/03/2006
Signé*:ABDERRAHIM CHHAIBI
Le coordinateur du collectif
ALGHU
Gh tizi lli gh ar ukan sul tferrak tenbad’t s tjemma3in n ‘‘ tawnekt n uzerf d izerfan n ufgan’’ d iwennan n usbughlu n tmazight, yuki ukan sul ukuray f inamurn n tmazirt-negh gh kraygat tasga.
Tizi lli gh issak°ay lmexzen midden s teghrart ad sghuyyun gh iswak f unughn ittuskarn f ureqqas n imuslemn, ar tzayad tawnekt gh tnefgurin d tukksiwin, ar tzayad gh watig n tghawsiwin n tudert, tak° f inawwurn d imghuzn d ineqquma ighran ighaman bla tawwuri ar neqqan ixfawn-nsn, tssedru inuh’yutn, tsenghubu tugdut tamttit.
Mgal uya, ura teskar amya fad ad ilin inamurn gh ufra ula ad ddern tudert ighudan gh ur illa uz’lad’ d th’eggart, ffir n 50 n useggas. Amedya aneggaru iga-t az’d’am d ughruc lli s yuki lmexzen f imezdaghn n Ayt Uwrir, lli ffaghnin s tsukt gh yat twada inmalan n ufra, adday ittwangha yan u3rrim gisn gh ugharas-ns s ugadz (ssuq), ifl ed tamghart d yan igigl; ur isker lmexzen amya fad ad ittyamaz’ walli t inghan, abla ghar akuray d tewda d tin imughan lli gh enn iqqen mennaw inamur isghuyyun f uzerf d tidett.
Ar ghilad urta jju tlla tmazight gh ddustur, mkelli ran inamurn n tmazirt-ngh gh gan imazighn d imagdayn. Amz’en akkw isertanen n ufasi ula win uz’elmad’ afus, myiwisn kun yan s tgharast-ns ad bbin agharas i usutur-ad n umussu amazigh. Rnu-as masd isuturn yad’n zud ad tili tmazight gh usmal d imassn n uz’ersell d teghdemt d imassn akk° n tenbad’t, ur jju tt gisn tiwi, tnexxel-tn. Amma tinmel d usslemd n tmazight, ila tabbayd’art, ar ittiwrri tigherdin: idlisn ur llin, aswir wiss krad’ ura gis ttughra tmazight, tizi nna as ittufkan tedrus nit adelli, ar tt ukan sul segrujjumn, igh ar gis ur saqqran kra yad’n, d usilgh ura ittuskar i isalmadn gh tizi-ns d s ghkelli s ed iqqan a t ig.
Assaghn (ismawn) imazighn ar ukan sul ttukkasn i tarwa n imazighn, tag°i tenbad’t ad tn tzemmim gh ilkennacn, zud win IDIR, AMAZIGH, d wiyyad’ yad’nin. Ghikann ula gh berra n Lmeghrib, ur gis njemn, acku ura tn ttajjant lqunsoliyat ad fkin assaghn imazighn i tarwa-nsn, irint a fellasn sbezzizn wiyyad’ meqqar tn ur rin.
Urta jju ttufkant turakin i tmesmunin ittuskarn fad ad sewwurint, mkelli asn t ifka uzerf, ayelli immalan masd tawnekt ura tsekar s ayelli ittinin id’risn n uzerf-ns ula win imeqqnen d tetggarin timad’lanin.
S ghikad, ar nttinin i ugdud amerruki ula imagdayn n umad’al is:
- nzawr tuzz’irt d tsertit n ughruc lli s ittrar lmexzen f isuturn d n inamurn d tghuyyit n imazighn f izerfan-nsn fad ad kkisn tah’ggart d uz’lad’ d laz’ d tek°mamt ittwaggen i wawal d tussna-nsn;
- ra enn bahra neg tuggas-ngh, nernu i tzemmar-negh, nessuds tamunt-ngh fad ad neg tmi i uz’d’am d unexxel d urur f tesga lli s ran ad gin taghamt-ngh gh tmazirt-ngh. S umgal, nemmumi h’uma ad nesker anawn yad’n n tghensa fad ttyakazn izerfan n imazighn gh kraygat tamnad’t g tmurt-ngh, tettyakaz tmazight, tili gh tedbalin n tenbad’t kra gant;
- nra ad yili yan uswingem amaynu f tgharast n tewwuri d uswingem n umussu amazigh*; nggani marra imeghnasn imagdayn imazighn ad siggeln, msasan ed f ubrid yad’n n tghensa d unmilli.
Timesmunin timazighin n Tad’a Azayku
imunen g igiwr n Mirlleft (Tiznit)
ass n 12/03/2006
azwul*: ABDERRAHIM CHHAIBI
LE COLLECTIF AZAYKU DES ASSOCIATIONS AMAZIGHES
COMMUNIQUE
Les dernières évolutions de la situation sociale, économique, politique et culturelle, par leur gravité, viennent démentir les slogans officiels et les discours de l’Etat et du gouvernement sur "l’Etat de droit" et "la promotion de la question amazighe".
En faisant descendre des masses pour manifester contre les caricatures de la publication danoise, le makhzen tente vainement, en exploitant le sentiment religieux, de distraire la population des hausses de prix et des augmentations des impôts ainsi que la répression des travailleurs, des mineurs et diplômés en chômage qui en arrivent au suicide collectif, ce qui aggrave l’injustice et les inégalités sociales.
La marche pacifique d’Ayt Ourir est réprimée dans la violence et une dizaine de citoyens ont été arrêtés et emprisonnés pour la seule et simple raison qu’ils ont dénoncé, au coté de leurs concitoyens, l’assassinat d’un des leurs, un jeune homme marié et père d’un enfant, et l’absence de sécurité, de même que la marginalisation et la hogra qui, après 50 ans de "l’indépendance", continuent à frapper la région.
Des années après la création d’une institution censée promouvoir et développer l’amazighe, la situation de tamazight, langue, identité, culture et civilisation, est loin de s’améliorer. La réalité de l’amazighité ne cesse au contraire de reculer, démentant tous les discours officiels, de gauche et de droite. Elle toujours absente de la constitution, des mass médias, de l’administration et même à l’école elle régresse avec une autre année blanche pour la 3e année du primaire.
Le bras de fer du makhzen continue sa pression sur l’action associative amazighe, par le refus de livrer les récépissé aux associations telles Iz’uran à Lakhssas, Az’ett’a amazigh i Tnamurt, et bien d’autres et par l’interdiction de leurs activités et l’intimidation des militants amazighes.
Par ailleurs, les heureuses mères et les heureux pères voient leur joie gâchée et leur liberté et leur droit fondamental bafoués et violés par l’interdiction des prénoms qu’ils ont choisis à leurs enfants. C’est le cas de IDIR et de AMAZIGH, et bien d’autres. Le plus étrange c’est que cette malédiction poursuit même les marocains de l’étranger qui se voient interdire les prénoms amazighes de leurs enfants au près des consulats du Maroc.
Nous annonçons enfin à l’opinion nationale et internationale que*nous:
- dénonçons la répression et la terreur dont sont victimes les habitants d’Ayt Ourir et nous réclamons que la justice soit rendue à la famille de la victime et que les détenus soient libérés*;
- réclamons la levée de l’interdiction qui frappe les prénoms amazighes dans le respect des droits garantis par les chartes internationales ratifiées par l’Etat marocain*;
- revendiquons la reconnaissance et l’intégration de l’amazighité dans toutes ses composantes dans toutes les institutions étatiques*;
- appelons les forces démocratiques amazighes de faire preuve de dynamisme et de créativité en vue d’élaborer de nouvelles conceptions et de nouvelles stratégies de travail et d’organisations.
Par*:
Les associations amazighes de Tad’a Azayku
réunies à Mirlleft (Tiznit)
Le 12/03/2006
Signé*:ABDERRAHIM CHHAIBI
Le coordinateur du collectif