Zoektechnieken op Internet

Tafart

Active Member
Staff member
Snel en makkelijk zoeken en vinden van informatie op internet:

Internet is in de laatste 10 jaar enorm gegroeid. Voor mensen die hier afhankelijk van zijn, is het vaak tijdrovend om de juiste informatie voor werk of studie te vinden. Om dit probleem te verhelpen zijn er talloze cursussen en handleidingen beschikbaar. De laatste handleiding is medio dit jaar verschenen. Het is een studie van ongeveer 300 bladzijden waarin alle aspecten van het zoeken op Internet worden behandeld. De studie is overzichtelijk in hoofdstukken ingedeeld en is gratis te downloaden. Het is net als fietsen: eenmaal de technieken van zoeken onder de knieen, dan hoef je nooit meer veel kostbare tijd te verliezen bij het zoeken! Lees verder de inleiding van de auteur om het een en ander te begrijpen!

De hele studie staat op deze pagina: www.informatieprofessional.nl/zoekboek092.pdf

Inleiding van de auteur:

Deze gids ‘Zoeken en vinden op het World Wide Web' heeft tweeërlei doel:
• u de basiskennis bij te brengen om effectief en efficiënt op het Web te leren zoeken;
• u kennis te laten maken met de belangrijkste instrumenten die zoeken op het Web
mogelijk maken.

Aan deze twee doeleinden is vrijwel het hele boek gewijd. Daarom is niet of nauwelijks aandacht geschonken aan de geschiedenis van het World Wide Web en internet, waarover op het Web en in papieren publicaties een hele berg aan literatuur verschenen is, maar bij voorbeeld wel aan HTML, waarvan een elementaire kennis onontbeerlijk is om goed te kunnen zoeken.

Ik ga ervan uit dat de lezers van dit boek toegang hebben tot een computer met een internet-aansluiting, dat ze wel eens geprobeerd hebben iets op het Web te zoeken: misschien via Ilse, MSN of Startpagina, misschien via Yahoo! of Google en dat ze moeite willen doen om goed te leren zoeken. Als u meermalen de ervaring hebt gehad
dat u iets niet kon vinden waarvan u vermoedde dat het er wel was, en als u bereid bent om op het Web te leren zoeken, dan is dit boek voor u.
Goed zoeken, of het nu op het Web is of ergens anders, kan alleen als je weet of kunt beoordelen:

1. wat je zoekt
2. waar je het moet zoeken
3. hoe je het moet zoeken
4. of je gevonden hebt wat je zoekt

Aan al die aspecten van zoeken zal ik aandacht besteden, waarbij ik niet alleen zal ingaan op het hoe maar ook op het waarom. Zoeken doe je met verstand, dat geldt voor alle stadia van het zoekproces, van de formulering van de vraag tot aan de beoordeling van het zoekresultaat.

Bij het schrijven van dit boek heb ik erg veel gehad aan resources die op het World Wide Web zelf te vinden waren. In een boek dat over zoeken en vinden op het Web gaat leek het mij een aardige gedachte om in kadertjes wat losse tips te geven of wat dieper op een onderwerp in te gaan. Hier en daar verwijs ik ook naar andere literatuur, vrijwel
in alle gevallen op het Web.

Net als de eerste editie van dit zoekboek, die in 2001 bij uitgeverij Elmar verscheen, is dit boek geschreven alsof het in gedrukte vorm zou worden uitgegeven. Dat was ook oorspronkelijk mijn bedoeling. Maar twee overwegingen hebben mij uiteindelijk, in overleg met Elmar, anders doen besluiten. In de eerste plaats heeft het enkele jaren geduurd voordat de eerste uitgave was uitverkocht. Dat betekent dat kopers die het boek in 2003 of 2004 hebben gekocht, voor een deel met verouderde informatie werden geconfronteerd. Het feit dat dit bij een boek over zoeken op het Web onvermijdelijk is, maakt de gedachte niet minder onaangenaam. Een uitgave als PDF-bestand ligt alleen al daarom meer voor de hand omdat een herziene uitgave in deze vorm economischer en gemakkelijker te realiseren is. Hoewel ik niet kan beloven dat er regelmatig updates
zullen komen, zal de drempel om die uit te brengen in elk geval een stuk lager zijn dan nu het geval was.

Daarnaast speelt nog een andere overweging: uitgave van het boek als PDF-bestand heeft het grote voordeel dat links direct op het scherm kunnen worden aangeklikt en gevolgd; en wie toch behoefte mocht hebben aan een papieren versie, kan het boek zelf uitprinten.

Nu dit boek niet meer door een uitgever wordt gepubliceerd, rijst de vraag hoe het met het auteursrecht moet. Zoals u op de copyrightpagina kunt zien is dat geregeld via een van de “Creative Commons”-licenties. In dit geval komt die erop neer dat het boek vrij kan worden gelezen, gedownload en geprint, mits niet voor commerciële doeleinden, dat de tekst ook door anderen kan worden bewerkt, mits onder dezelfde voorwaarden waaronder dit boek ter beschikking wordt gesteld, maar dat ik het op prijs zou stellen als daarbij of bij letterlijke overname van langere gedeelten bronvermelding plaatsvindt. In deze herziene uitgave is ten opzichte van de eerste editie van 2001 heel veel gewijzigd. Aangezien gebleken is dat de eerste editie hier en daar als facultatieve
lectuur in opleidingen in gebruik is geweest, heb ik de opzet ervan zoveel mogelijk intact gelaten. Wel doe ik in deze editie het onderscheid tussen zoeken en bijblijven sterker uitkomen, omdat het laatste tegenwoordig een aparte behandeling vereist. De hoofdstukken 2, 4, 5 en 6 zijn geheel herschreven, 1 en 3 zijn aangepast en geactualiseerd. Een hoofdstuk over bijblijven is toegevoegd.

Bij de vorige editie had ik beter moeten weten dan daarbij een website te willen onderhouden. Bij deze pak ik het wat minder ambitieus aan. Sinds het begin van 2005 heb ik van het vakblad Informatie Professional ruimte gekregen voor een weblog. Daarin zal ik regelmatig verslag doen van interessante nieuwe ontwikkelingen over het onderwerp dat u en mij zo boeit.
 
Back
Top